Nya möjligheter inom marknadsföring dyker upp hela tiden, men även på regleringssidan sker det saker vilket påverkar vilka möjligheter som blir användbara. 

 

En trend som som hållit i sig ett tag är Big Data. Tanken är att man med hjälp av stora mängder data kan hitta mönster och därmed målgrupper som har specifika beteenden eller behov. På så sätt kan man vara väldigt relevant i sin kommunikation, vilket ger bättre effekter. Många försöker därför agera som Google och Facebook och samla på sig så stora mängder data om sina kunder, besökare eller läsare som de kan. 

 

Även Programmatic och Real Time Bidding har hängt med ett tag men säljs fortfarande in som mirakelmetoder av många byråer och publicister. Problemet är att publicisterna inte har samlat in tillräckliga mängder data ännu för att det ska vara så bra som det påstås vara. Än så länge är helt enkelt inte resultaten värda pengarna som investeras.

 

Artificiell Intelligens är en annan trend som ofta nämns idag. Som en följd av de stora mängder data som samlas in har behovet av maskininlärning och algoritmer som hålls automatiskt uppdaterade ökat. Detta för att vi ska kunna hitta de mönster och beteenden som mänsklig hjärnkapacitet inte klarar av att se, och dessutom snabbt. Artificiell Intelligens som gör analyser samt hanterar och effektiviserar processer kan göra stor skillnad för hur vi jobbar med marknadsföring i framtiden. 

 

Internet of Things och marknadsföring via olika saker som är uppkopplade mot internet är ytterligare en trend det pratas mycket om. Idén är att man når ut med budskap till sina kunder via det smarta kylskåpet eller andra liknande saker. Med data om kunden och bra analyser det vara en intressant kanal för marknadsföring. 

 

En utmaning är GDPR som stökar till det för alla som samlar data i Europa. De nya reglerna innebär att du måste ha uttryckligt tillstånd för att ta in data och dessutom låta användarna radera den, eller själv ta bort informationen på användarnas begäran.

 

Vi kommer troligen fortsätta se utveckling inom dessa områden och nya sätt att jobba med kommunikation, men också fler anpassningar av regelverken. Det blir intressant att se vilka typer av kommunikation och varumärken som kommer vara tillräckligt intressanta och relevanta för att folk ska ge sitt samtycke till att få budskap i olika kanaler.