Alla sätter en budget för sin marknadsföring, men hur bra eller genomtänkt den är varierar. Visst tar det tid att tänka och räkna igenom ordentligt, men det är väl värt ansträngningen. Här får du bra tips på hur du kan tänka när du budgeterar samt hjälp med hur du kan räkna ut det hela.

 

1. Se alltid till att din budget utgår från din verksamhet.
Tidigare har det varit svårt att sätta en budget för marknadsföringen eftersom effekten i traditionella medier inte kunnat mätas direkt. Men idag får man direkt uppföljning i digitala medier och kan snabbt justera budgeten utifrån det faktiska utfallet. Om något ger mer än väntat kan det kanske vara värt mer investering än du trott innan, och tvärtom. När du räknar på hur mycket du ska investera i marknadsföring är det viktigt att du utgår ifrån din verksamhet, det vill säga inte bara vad din marknadsföring får kosta utan även vad du vill få ut av den i mätbar avkastning.

 

2. Planera budget utifrån den strategi du har för verksamheten i stort. 
Är det en tillväxtstrategi behövs en mer aggressiv budgetering, alltså att du lägger ner mer pengar och accepterar en högre kostnad, än om strategin är ha tillväxt med lönsamhet. Detta beror på att det kostar mer att nå de i din målgrupp som inte är i köpprocessen. Om det exempelvis kostar 100 kronor att få in en order via sökordsannonsering så kanske det kostar 500 kronor för att få in en order via bredare kanaler. Det kan vara värt att jobba med båda typerna av kanaler i alla fall. Men, då är det viktigt att du räknat rätt när du satt din budget.

 

3. Satsa i förhållande till företagets kapacitet.
Hur stor din marknadsföringsbudget kan vara beror naturligtvis också på hur mycket pengar företaget har tillgängligt. Små och nystartade bolag som har en liten kassa bör sätta budgeten ur ett försäljningsperspektiv och hålla nere kostnaderna. Ett stort bolag som redan är lönsamt kan satsa mer. Det är väldigt viktigt att du funderar på var ditt bolag befinner sig och glöm inte att växla upp när du tagit steget från liten start up till att faktiskt tjäna pengar. Annars är risken att du driver lönsamheten för hårt i förhållande till dina konkurrenter och då riskerar du att tappa tillväxt till dem.

 

4. Dela upp budgeten för olika typer av marknadsföring.
Din marknadsföring ska alltid leda till försäljning, men det finns olika sätt att driva detta. Ett bra tips är att göra en mental uppdelning av budgeten i två delar som har olika syften. Använd ena delen för mätbar försäljningsökning direkt och den andra delen för att öka varumärkeskännedomen, vilket ger en indirekt effekt på försäljningen och där resultatet syns först om 6-12 månader. Den senare delen driver faktiskt försäljning också, även om du inte kan mäta effekten direkt.

 

Räkna fram din budget
För att kunna sätta din budget måste du först ta fram olika siffror för din verksamhet som underlag. Utan underlag blir det som att skjuta hagel med ögonbindel. Så hur gör man? Om du till exempel är e-handlare kan du börja med att räkna baklänges utifrån parametrar som:

 

  • Snittintäkt per kund eller order.
  • Bruttovinst per order som du får in.
  • Antal köp en kund gör varje år.
  • Andel av de fasta kostnaderna som bärs för varje order.
  • Vinsten du vill ha per order, inräknat fasta kostnader.
Den summa du får kvar kan du sedan använda till marknadsföring. Om du satsar på tillväxt och kan acceptera lägre lönsamhet eller förlust kan du lägga mer.

 

Om du vet hur bra konvertering du har kan du nu utgå från dina säljmål och räkna fram hur stor del du ska sätta av till den direkta försäljningen. Det som blir kvar kan du använda till att öka kännedomen om ditt varumärke.

 

Lycka till!