Idag kan vi konstatera att varken print eller linjär TV har särskilt stor räckvidd. Vissa påstår att det inte finns något räckviddsmedia längre, men det gör det. Internet har under många år varit det stora räckviddsmediet. Men du måste synas i många olika kanaler för att få en bra effekt och därför behöver du en genomarbetad strategi för din marknadsföring. Här kan du läsa våra tips för att lyckas med digital annonsering:

 

1. Börja med att bestämma syftet med din marknadsföring
Är det främst ökad försäljning eller varumärkeskännedom du vill uppnå? Det är viktigt att du börjar med detta eftersom det påverkar allt från budskap till kanalval.

 

Om huvudsyftet är försäljning behöver du ha ett säljande budskap och marknadsföra dig i säljdrivande kanaler, som Google AdWords. Flödet behöver också vara uppbyggt på ett sätt som leder till avslut. En köpare vill kunna handla på ett enkelt sätt, annars tappar köparen snabbt intresset.

 

Om du i första hand strävar efter ökad varumärkeskännedom är det andra budskap och kanaler som gäller. Det kan vara en bra idé att ta fram rörligt material som ger dig mer tid hos de du vill nå och ofta skapar ett högre förtroende än banners. Materialet kan exempelvis spridas i olika playkanaler beroende på vilken målgrupp du har.

 

2. Ställ rätt frågor internt
Ta reda på vad som är en rimlig försäljningskostnad, det vill säga hur mycket en ny kund får kosta. Och hur mycket varumärkeskännedomen/räckvidden får kosta. Det senare brukar vara väsentligt mycket dyrare. Sätt ett tydligt mål för kostnaderna så kan du dels se innan om det är rimligt att göra kampanjen, och dels efteråt om den kanske till och med ska upprepas.

 

3. Mät och följ upp löpande utifrån dina mål
Se till att de parametrar du mäter är relevanta för det syfte du har med din kampanj. Om du skapat en kampanj som ska öka kännedomen om varumärket, men sedan mäter framgång i sålda produkter blir det både missvisande och misslyckat.

 

Mät löpande under kampanjens gång och justera om det behövs. Säkerställ också att du mäter resultatet på ett oberoende sätt. Om din byrå mäter åt dig ska de alltid kunna visa oberoende siffror. Det duger inte med siffror från bolag som byrån äger eller som ingår i samma mediebyrågrupp.

 

4. Det senaste är inte alltid det bästa
Ett nytt marknadsföringssätt säljs ofta in som lösningen på allt. Under de första åren med marknadsföring i sociala medier var det många som la mycket pengar på att synas, utan att de fick något tillbaka.

 

Programmatiskt är ofta dyrare än du tror. Det finns för lite data (med undantag för Google och Facebook) för att det ska fungera så bra som många publicister och byråer påstår. Och dessutom finns det alltför många mellanhänder som tar en bit av kakan för att det ska vara så lönsamt som alla påstår.

 

5. Ställ krav på din byrå
Du behöver ha en byrå du kan lita på och som ger dig oberoende siffror och rekommendationer. Om det du får baseras på byråns samarbeten med andra företag, istället för dina behov, är det helt enkelt läge att byta byrå. Våga ställa krav!