De flesta företag vill synas digitalt idag och annonserar därför på Google, men alltför många stannar där. För att öka varumärkeskännedomen och driva försäljning behöver du synas på fler ställen än i Googles sökresultat.

Satsa på flera ytor, men träffsäkra sådana
En stor fördel med digital annonsering är att det går att hitta riktigt träffsäkra annonsplatser i kanaler som är rätt för just ditt företag. Displayannonsering på sajter och i appar som din målgrupp använder kan ge mycket bra effekt.

I rätt kanal slipper du därför betala dyrt för att synas för en ointresserad massa. Du får mer ut av din investering om en stor del av de som ser annonsen är mottagliga för den, än om många ser den men bara ett fåtal är i din målgrupp. Ta hjälp av din byrå för att hitta rätt annonsplatser.

Bestäm mål och vad som ska mätas innan
När du provar nya kanaler och platser vill du antagligen få reda på om det var rätt beslut eller inte. Bestäm vad som ska mätas och sätt tydliga mål tillsammans med byrån innan kampanjen börjar.

Eftersom målet med marknadsföring är att öka försäljning och varumärkeskännedom måste de parametrar som mäts driva just detta. Olika parametrar kan vara relevanta, som exempelvis exponering, trafik till sajten, leads eller faktiska beställningar. Din byrå hjälper dig att fatta rätt beslut.

Vill du veta mer om uppföljning? Läs mer i tidigare blogginlägget Hur vet jag om en kampanj är lyckad?

Lycka till!