Digitalt material har en lägre produktionskostnad och kortare produktionstid än tryckt material, vilket är stora fördelar. Men det finns fler aspekter med det digitala som gör det lönsamt. Du kan använda olika funktioner för att nå just din målgrupp och för att säkerställa att din annons uppmärksammas. På så sätt ökar du träffsäkerheten och får mer ut av din investering.

Möjligheterna att styra sändningen av ditt budskap är höga med digitalt innehåll. Du kan annonsera på väldigt specifika platser med geografisk styrning. Om din målgrupp är universitetsstuderande kan du exempelvis annonsera till de som befinner sig på universitetsområden runt om i landet. Ett annat exempel är att tidsstyra dina annonser. Kanske visas olika budskap på olika tider? Och kanske visas dina annonser vissa tider, och annars inte alls eller mer sällan?

Digitala annonser kan också utformas på ett interaktivt sätt. Kanske händer något när någon klickar, kanske finns en kalkyl eller motivation inbyggt? Eller så är annonsen interaktiv i den miljö där den syns och något händer när en person tittar på den, passerar den eller liknande. I tunnelbanan har funnits exempel på kampanjer reagerat när ett tåg passerat. Det finns många spännande och kreativa sätt att få just din annons att sticka ut i vimlet.

Visuella effekter kan också användas i digitala annonser, också detta för att sticka ut och väcka intresse. Det kan räcka med något så enkelt som en rörlig bild eller filter som ändras.

En annan fördel är att det är enkelt att testa olika budskap, platser, tider med mera gentemot varandra och sedan justera och optimera under tiden kampanjen går. Du behöver inte vänta flera veckor på siffror, utan kan få direkt uppföljning. Det gör att du kan vara aktiv och få fram en väl fungerande modell för ditt budskap, även om det inte gick exakt som ni tänkt från början.

Dessutom har digitalt generellt sett lägre investeringsnivåer än traditionell media samt ett stort utbud av annonseringsytor och format som gör att du kan nå en mycket specifik målgrupp på ett mer träffsäkert sätt.

När du kan annonsera mer träffsäkert och effektivt blir det mindre svinn från dina investerade pengar. Detta gör digitalt väldigt kostnadseffektivt. Du får helt enkelt bättre resultat från samma, eller till och med en lägre, investering.