Tanken med att ha en mediebyrå är att de ska ge dig experthjälp med att planera, genomföra och följa upp din annonsering. Det innebär att din mediebyrå har ett stort ansvar för att hitta rätt kanaler för din annonsering baserat på målgrupp, budskap, processer och budget. De ska hjälpa dig att hitta den bästa kombinationen för dig och skruva och förbättra längs vägen. De ska helt enkelt arbeta för att du ska få ut så mycket som möjligt av din investering. 

Många företag lägger en hel del pengar på marknadsföring och annonsering och då är det viktigt att följa upp, optimera och räkna på vad investeringen faktiskt genererar. För att du de pengar du lägger på detta ska vara värda att spendera måste du ha en mediebyrå du kan lita på och som inte har några incitament att ge dig något annat än just goda råd. 

Om byrån ägs av, eller ingår i samma koncern som, företag som påverkas av hur dina pengar fördelas är sannolikheten hög att du får råd att spendera dem på ett sätt som är positivt för just de företagen. Kanske köper du förhållandevis mycket media via dessa företag, eller kanske äger de system och plattformar eller tillhandahåller tjänster som du får råd om att använda? 

Om du köper annonsutrymme hos företag i samma koncern får du säkert höra att du får rabatt. Men är det ens sant? Och även om det ser ut att vara det, hur hade prisbilden sett ut på marknaden om stora koncerner inte dominerade? Inget företag ger dig så mycket rabatt att de själva inte gör vinst. Och även om du fått rabatt, hur hårt är det troligt att byrån förhandlade åt dig mot sina egna kollegor? 

Sedan har vi det här med uppföljningen. Får du siffror från verktyg eller företag som är beroende av varandra? Verkar det som om siffrorna är oskäligt bra för kanaler inom samma koncern? Ja, det förekommer absolut. Kanske är det ständigt skillnader mellan dina egna siffror och mediebyråns, med skev fördelning åt samma håll.

Som du ser är oberoendet viktigt. Mycket viktigt. Hela grunden för ert samarbete bygger på att du ska få goda råd, hjälp att köpa så bra och effektivt medieutrymme som möjligt till så bra pris som möjligt samt hjälp med korrekt uppföljning som leder till förbättringar. Utan oberoendet svajar alla dessa pelare. 

Din byrå behöver vara oberoende och transparent med hur de jobbar, varifrån siffror kommer och hur de tänkt och förhandlat. Ställ det som krav, det är din rätt som kund.