Digital annonsering har vuxit enormt och idag finns många olika typer av digital marknadsföring. De olika metoderna och formaten passar för olika typer av syften, budskap och målgrupper. Här får du en förklaring av de vanligaste begreppen och information om när de är bra att använda.

Displayannonsering

Olika typer av digitala annonser som visas på sajter, appar, i spel med mera. Annonserna kan exempelvis vara banners, filmer eller rörliga bilder. Displayannonsering görs ofta via olika nätverk och dina annonser placeras på de platser i nätverket som bäst matchar dina behov och din målgrupp. Den här typen av annonsering är ganska billig och fungerar fint när du är ute efter att få bra räckvidd. Det är med andra ord ett bra sätt att öka varumärkeskännedomen.

Native marketing

Det här är annonsering som är gjord för att smälta in i den miljö där annonsen visas. Vanliga exempel är annonser på nyhetssajter som ser ut som just nyhetsartiklar. Native används ofta när syftet är att skapa ett förtroende för en vara eller tjänst. Det krävs en del tid att skapa en bra naive annons eftersom du behöver ganska mycket innehåll för att få den trovärdig. Men det innebär samtidigt att du får mycket plats att uttrycka dig på och möjlighet att bygga en känsla och en berättelse. Om ditt innehåll är bra och relevant kan du få mycket bra resultat. 

DOOH – digital out of home

Med DOOH visas ditt material på en digital annonsskärm, antingen i inomhus- eller utomhusmiljö. Idag används ofta digitala skärmar där man tidigare hade affischer. En fördel med dessa, precis som med allt digitalt, är att de snabbt och enkelt kan uppdateras, kan tidsstyras och att du kan använda rörliga och visuella effekter som lyfter annonsen. Dessutom är det billigare att producera digitala annonser än tryckt material och du slipper trycktiden.

Affiliate marketing

Det här är ett sätt att sälja produkter eller tjänster via sajter, bloggar, forum med mera. Det som är speciellt med affiliate är att du som annonsör bara betalar för faktiska konverteringar. En konvertering kan vara en försäljning eller ett inskickat kontaktformulär, beroende på hur processen ser ut i dina kanaler. Affiliate marketing kan vara mycket lönsamt, men du behöver ha koll på siffrorna och räkna innan.

Se vår film Affiliatemarknadsföring på 3 minuter för att lära dig mer. 

Retargeting/Remarketing

Din annons visas när mottagaren utför en handling som triggar detta. Du och din byrå har definierat triggers som ökar sannolikheten att mottagaren är intresserad av ditt budskap. Det kan exempelvis vara att en annons visas för de som besökt din sajt, en särskilt sida på din sajt eller på något annat sätt visat intresse för dina produkter. Många kan relatera till att det brukar dyka upp Facebook-annonser från just de företag eller om liknande produkter man nyligen läst om på andra platser. Med bra och relevanta triggers ökar chansen att du når rätt personer med din annons.  

Marketing automation

Precis som det låter handlar det här om automatiserad marknadsföring. Någonting triggar att ett budskap sänds, kanske ett besök på en sida, ett nyhetsbrev som öppnats, en inloggning eller liknande. Olika budskap skickas baserat på olika parametrar. Med data om beteende kan man göra antaganden om hur intresserad kunden är och var i köpprocessen hen befinner sig, och anpassa budskapet efter detta. Du kan exempelvis skicka en viss typ av budskap till någon som visat mycket intresse nyligen, men en annan typ till någon som visat mindre eller inget intresse på en viss tid. Automatiserad marknadsföring görs ofta via mejl eller meddelanden i olika inloggade forum, som på ett företags ”mina sidor”.

Hitta rätt annonsering eller kombination

Vilken typ av annonsering som passar för ditt företag beror på allt från syftet med kampanjen till vilka produkter ni har, hur köprocessen ser ut och vilken kunddata ni har tillgång till. Er byrå ska hjälpa dig hitta rätt sätt att annonsera, eller rätt kombination av olika sätt. Och att mäta och optimera under kampanjens gång så att ni kan ändra angreppssätt om ni inte får de förväntade resultaten.