Idén om internet formulerades redan 1962 då USA behövde ett system för kommunikation utifall att Sovjet skulle slå ut det befintliga telefonnätet. Den här föregångaren till internet ”Arpanet” skapades av MIT-forskaren och psykologen JCR Licklider som kläckte idéen, som hans kollega Leonard Klienrock sedan förverkligade.

Nuförtiden är internet en självklarhet för de flesta och används ständigt på nya sätt och inom nya områden. En av de senaste stora utvecklingarna kom 2016 och är Augmented Reality-spelet Pokémon Go. Idén till spelet har sin utgångspunkt i Google Earth och dess skapare John Hanke, som tyckte att karttjänsten borde kunna användas till fler saker än det ursprungliga användningsområdet. Han utvecklade agentspelet Ingress som utspelar sig i den verkliga världen. Utifrån detta får företagen Nintendo och The Pokémon Company idén att använda samma teknik till att göra ett Pokemonspel.

Internetstiftelsen i Sverige (IIS), som är en oberoende allmännyttig organisation och verkar för en positiv utveckling av internet i Sverige, har startat ett museum om internet – på internet. De har internetutställningar om just internets historia men även specialiserade utställningar, intervjuer, en podd, och ett internetarkiv. De har precis även öppnat en utställning för barn där informationen är förenklad. Sedan juni 2016 är Internetmuseum det första digitala museet som är medlem i Sveriges Museer.

Läs mer om internets historia och Internetmuseum här.