Joel klar

Joel Unge, Pineberry

Hej Joel!

Hur länge har du arbetat på Pineberry?
Jag har jobbat på Pineberry i lite mer än 3 år.

Vad gjorde du innan?
Jag skötte e-handeln på en musikaffär som sålde studioutrustning och musikinstrument. Jag har även frilansat som webbutvecklare, men det stora intresset för SEO och konverteringsoptimering tog fart när jag byggde ett eget SEO-verktyg som jag sålde till kunder globalt över internet.

Hur kom det sig att du valde att börja på Pineberry?
Eftersom jag ville jobba med utveckling men samtidigt hade ett starkt intresse för SEO passade det mig perfekt att jobba som utvecklare i en SEO-miljö. Och eftersom jag kände till Pineberry sedan tidigare blev det ett självklart val.

Vad har du för roll på Pineberry?
Jag började som Systemutvecklare men efter ungefär ett år fick jag ytterligare en roll som Konverteringskonsult.

Vad innebär konverteringsoptimering och varför är det viktigt för våra kunder?
Konverteringsoptimering handlar om att förvandla så många som möjligt av besökarna på sajten till riktiga kunder. Exempelvis om man driver en e-handel så är målet förmodligen att besökarna ska genomföra ett köp medan en B2B-sajt förmodligen vill ha in leads via kontaktformulär eller offertförfrågningar.

Det är viktigt för våra kunder att jobba med konverteringsoptimering eftersom de investerar mycket pengar i att driva trafik till sajten och de vill såklart inte slänga den värdefulla trafiken i sjön på grund av att sajten inte är tillräckligt bra. Att driva relevant trafik till sin sajt utan att jobba med konverteringsoptimering är som att köra en sportbil på ettans växel. Genom att arbeta med konverteringsoptimering ökar man ROI:n på all marknadsföring mot sajten och man säkerställer att sajtens fulla potential utnyttjas på bästa sätt.

Vad innebär det att vara konverteringskonsult?
Jag hjälper våra kunder att hitta de största bristerna och fallgroparna på sina sajter och berättar för dem vad som behöver göras på sajten för att få bort faktorer som hindrar besökarna från att konvertera. Man lär sig väldigt mycket om människors beteende på internet eftersom alla case är olika och det finns inga färdiga mallar för vad som fungerar och inte.

Det roligaste med att vara konverteringskonsult är att se när man med relativt enkla medel kan öka lönsamheten med samma trafikmängd som tidigare.

Vad gör du en ”vanlig dag” på jobbet?
En vanlig dag på jobbet gör jag en konverteringsanalys, bygger en ny sajt i WordPress åt en kund eller vidareutvecklar vårt interna affärssystem.

Vad är dina tre bästa tips till företag för optimering av sin konvertering?
1. Börja i rätt ände med att titta på var din trafik kommer från och försök att förstå besökarnas intention med att de har surfat in på just din sajt.

2. Ta reda på var det är viktigast att börja optimera genom att kolla var i flödet de flesta besökarna droppar av.

3. Se till att du förstår de största orsakerna till att besökarna inte konverterar genom att analysera trafiken, både kvalitativt med hjälp av användartester samt kvantitativt med hjälp av webbanalys.