Michael B klar

Michael Berman, Produktansvarig SEM, Pineberry

Hej Michael!

Hur länge har du arbetat på Pineberry?
I juni har jag arbetat i 5 år på Pineberry.

Vad gjorde du innan?
Innan jobbade jag på en liten SEM/SEO-byrå vid namn Spectrum Search Marketing (numera The Point Partners) i soliga San Diego.

Hur kom det sig att du valde att börja på Pineberry?
Jag flyttade tillbaka till Stockholm 2012 efter San Diego och sökte mig till jobb inom sökmotormarknadsföring. Jag fick under intervjuerna ett bra intryck av Pineberry när det gäller värderingar, människor, affärsmodell och företagskultur.

Vad har du för roll på Pineberry?
Jag är produktansvarig för SEM vilket främst innebär utveckling av våra produkter som innefattar Google och Microsofts annonsplattformar – Google AdWords och Bing Ads, intern och extern utbildning samt kvalitetssäkring. Dessutom är jag teamledare för sex sökmotorkonsulter och har även kundansvar.

Vad innebär SEM, i stora drag, och varför är det viktigt för våra kunder?
SEM (Search Engine Marketing) används ofta som ett begrepp för arbetet med att annonsera i sökmotorer som Google och Bing, men innefattar idag ofta även annonsering på YouTube och i Googles Display-nätverk. Med SEM kan man annonsera till målgrupper som söker efter det våra kunder erbjuder i realtid, det är därför den lägst hängande frukten att plocka.

SEM är viktigt för våra kunder eftersom det är en av de mest kostnadseffektiva försäljningskanalerna, ett snabbt sätt att driva relevant trafik, mätbart och när man når lönsamhet med SEM kan det ofta bli en permanent del av ett företags kundanskaffning.

Vad gör du en ”vanlig dag” på jobbet?
Det varierar ganska mycket men oftast så stödjer jag mitt team, stödjer sökmotorkonsulter och kundansvariga internt med SEM-projekt, kommunicerar med våra kunder och kontaktpersoner på Google och Bing och har möten som involverar produkten SEM och ledarskapet på Pineberry.

Jag skriver även artiklar för vår blogg Sökmotorkonsult och medverkar i vår podcast om sökmotormarknadsföring, Sökpodden. Ibland är jag även ute och föreläser eller utbildar och det tycker jag är utvecklande och roligt.

Vad är dina tre bästa tips för att lyckas med SEM?
1. Skriv alltid tre annonser för varje sökord och testa dessa mot varandra. Pausa sedan den sämsta med jämna mellanrum efter att ha samlat data och skriv en ny så förbättrar du ständigt relevansen och konverteringen i dina annonser.

2. Underskatta inte att optimera faktorerna runtom som påverkar din konvertering som exempelvis hur bra dina landningssidor är, hur din målgrupp beter sig på olika enheter eller vilken geografisk eller demografisk målgrupp du riktar dig till i din SEM-annonsering. Det finns alltid något att förbättra!

3. Använd negativa sökord – då kan du förhindra att annonser visas på googlingar som du inte är intresserad av att synas på. Med en välkomponerad lista över negativa sökord kan du spara mycket pengar.

Du har ju nyligen skrivit boken ”Bygg en pengamaskin” tillsammans med en av dina kollegor, Michael Wahlgren. Vad handlar boken om?
Boken fokuserar på den del av AdWords som rör annonsering i sökresultatet på Google. I boken lär man sig annonseringens tre olika delar: strategi, genomförande och utvärdering. Målet är att ge alla som läser den grunderna och genvägarna till en lönsam och träffsäker annonsering.

Varför skrev ni den och vilket behov ska den fylla?
Först och främst tyckte vi att det saknades en bok på svenska om AdWords och vi ville skriva en bok som förklarar hur man kan lära sig AdWords på ett lättförståeligt och enkelt sätt. Eftersom många även använder AdWords utan att kanske utnyttja kraften i det till fullo ville vi ge läsaren handfasta tips på hur man gör sin annonsering med AdWords mer lönsam.

Hur är det att skriva en bok?
Det är jättesvårt men roligt! Det är en utmaning i form av tålamod och produktivitet, men otroligt kul när den äntligen är klar.

Vad var det svåraste?
Det svåraste var verkligen att skriva och att det skedde några uppdateringar i AdWords funktionalitet under tiden vi skrev, men detta ledde också till att vi fick en mer aktuell bok då vi fick med dem innan deadline.

Vad var det roligaste?
Det roligaste var nog att hålla i boken första gången och alla fina ord vi fått höra om den. När jag hör av läsare att de lyckats förbättra sina resultat med hjälp av boken eller använder den som studiematerial blir jag väldigt glad.

 

Tack Michael!

 

Millstone Groups blogg tar nu sommaruppehåll fram till september och vi önskar alla en trevlig sommar!