Det är lätt att hamna i en vana att enbart fokusera på det egna företagets budskap och marknadsföring och därmed glömma bort de fördelar som finns med att genomföra återkommande omvärldsbevakning av den egna branschen.

Mynewsdesk har tagit fram en handbok som beskriver fördelarna med omvärldsbevakning och hur du går tillväga för att bli en duktig omvärldsbevakare.

Det viktigaste skälet till att företag ska bevaka sin omvärld, enligt mynewsdesk, är att ryktet om att vara duktig på sin bransch gör att omvärlden kommer till dig för information, även potentiella kunder. Det är väldigt värdefullt att sitta på mer information än andra.

Andra fördelar som kommer av omvärldsbevakning är att du som företag har kunskapen att positionera dig på rätt sätt och skapa uppmärksamhet och engagemang. Omvärldsbevakningen möjliggör för dig att få reda på vad omgivningen säger om dig och dina konkurrenter. Du får reda på eventuella problem användare stöter på och har möjlighet att anpassa ditt erbjudande efter kundens behov.

De steg som presenteras i handboken för att omvärldsbevaka din bransch på rätt sätt är:
– Ta fram mål och skäl för din omvärldsbevakning
– Ta fram de källor som ska bevakas
– Bestäm vad, när och var du ska övervaka
– Skapa en övervakningsprocess
– Se till att övervakningsprocessen är så effektiv och lönsam som möjligt.

Mer information om hur du går tillväga för att omvärldsbevaka hittar du i handboken här.